1. خانه
  2. مقالات
  3. استارت آپ بریتانیایی برنده جایزه ۵۰۰ هزار دلاری چالش سبز ۲۰۲۰

استارت آپ بریتانیایی برنده جایزه ۵۰۰ هزار دلاری چالش سبز ۲۰۲۰

شرکت SoluBlue ، این استارت آپ بریتانیایی برای به دست آوردن این جایزه ۵۰۰ هزار یورویی با ۶۵۰ شرکت دیگر از سراسر قاره سبز رقابت شدیدی داشت و به عنوان پیروز این رقابت پایداری شناخته شد. حال این کمپانی می تواند از پول جایزه خود برای توسعه فناوری خود برای تولید آزمایشی بین خرده فروشان استفاده نماید. استارت آپ بریتانیایی برنده جایزه ۵۰۰ هزار دلاری چالش سبز ۲۰۲۰ در زمینه صنعت بسته بندی تحولی بسیار مهم را از طریق جایگزین کردن جلبک به جای پلاستیک به وجود آورده است.


شرکت SoluBlue هیات داوری را تحت تأثیر قرار داد و توانایی خود در ایجاد انقلابی در نحوه ذخیره‌سازی مواد غذایی و از بین بردن ضایعات پلاستیکی و غذایی را نشان داد.

این بسته‌بندی نوآورانه با جذب رطوبت اضافی مانع از پوسیدگی مواد غذایی می‌شود و به جای آن به تدریج غذای بسته‌بندی‌شده خشک می‌شود. این عملکرد باعث می‌شود تا مواد غذایی روزانه تا ۵۰ درصد بیشتر تازه بماند. انواع مواد غذایی، از جمله پنیر و میوه، حتی پس از دو سال در بسته‌بندی SoluBlue، تازه و سالم برای مصرف باقی می‌مانند.

ماده اصلی تشکیل دهنده این بسته بندی “جلبک دریایی” است که طبعا صد در صد طبیعی و فاقد هر گونه مواد آلوده کننده محیط زیست است. این درحالیست که برخلاف جلبک دریایی گزینه های پلاستیکی مشتق نفتی به امکانات کمپوست سازی نیاز دارند، لیکن این بسته بندی تنها در یک سطل معمولی زباله خانگی نیز به سادگی و کامل در مدت دو ماه تخریب می گردد.

بسته بندی سولو بلو از نظر مشخصات فیزیکی همان ظاهر و جنس بسته بندی پلاستیکی را داراست در نتیجه مصرف کنندگان و شرکتها می توانند بدون کمترین مشکل آنرا با بسته بندی های پلاستیکی جایگزین کنند، بدون ناچار باشند از مزیت های این نوع بسته بندی چشم پوشی کنند.

آیسا دوندار، یکی از بنیانگذاران SoluBlue، گفت: ” برنده شدن این جایزه یک موفقیت و افتخار باورنکردنی برای ماست. کسب جایزه برتر نه تنها انقلابی در برنامه‌های ما ایجاد می‌کند، بلکه به سرمایه‌گذاران اطمینان بیشتری در مورد فناوری ما می‌دهد. کارآمدی بسته‌بندی ما ثابت شده است، بنابراین اکنون زمان آن است که به صنایع غذایی و مصرف‌کنندگان نشان دهیم که SoluBlue می‌تواند به ایجاد یک سیاره تمیز و سبز کمک کند! ”

علاوه بر این شرکت که برنده جایزه اصلی چالش سبز Postcode Lottery شد، شش نامزد نهایی مسابقه که در اول سپتامبر سال ۲۰۲۰ مشخص و معرفی شدند، هر کدام مبلغ یکصد هزار یورو و یک جایگاه ویژه در برنامه شتاب دهنده اختصاصی را دریافت کردند.

به تازگی در چند سال اخیر و به ویژه پس از آخرین دوره برگزاری نمایشگاه K 2019 در دوسلدورف، اقتصاد چرخه ای (چرخشی) به عنوان محور اصلی تولیدات پلاستیکی در آمده است و موضوعاتی نظیر بازیافت و یا استفاده از بیوپلیمرها و سایر مواد طبیعی به عنوان ماده اولیه بسیار مورد توجه شرکت های تولیدکننده محصولات پلاستیکی قرار گرفته است. بسته بندی مواد غذایی و آشامیدنی یکی از مواردیست که حجم بالایی پلاستیک را سالانه به خود اختصاص می دهد که ضایعات آن هم اکثرا در طبیعت رها می شوند، در نتیجه یکی از گامهای مهم برای تحقق اقتصاد چرخشی و توسعه پایدار و کاستن از انتشار گازهای گلخانه ای، نوآوری در صنعت بسته بندی و جایگزینی مواد طبیعی یا بازیافتی با پلیمرهای نو برای تولید آنهاست.

شرکت ارما کارخانه بزرگ بازیافتی را در برزیل تحویل داد
تغییر بسته بندی دو برند از کوکاکولا برای حمایت از بازیافت