1. خانه
  2. مقالات
  3. تولید گرانول پی وی سی پزشکی ضد بخار برای اولین بار در ایران

تولید گرانول پی وی سی پزشکی ضد بخار برای اولین بار در ایران

سپار/ایران پلیمرتولید ماسک های شفاف خصوصا برای ناشنوایان و اطرافیان آنها یک ضرورت برای برقراری ارتباط معمولی است. مطلع شدیم شرکت گرانول معصوم اخیرا آمیزه  PVC خاصی را برای تولید این ماسک ها به بازار عرضه کرده است.

خبرنگار ما با مدیرعامل این شرکت سید محمود مفیدی و همچنین مدیر پروژه یاد شده نشستی داشت و در این خصوص گفت و گو کرد.

تولید گرانول پی وی سی پزشکی ضد بخار مفیدی: با توجه به اینکه از سال گذشته با انتشار و همه گیری ویروس کرونا در جهان مواجه شدیم، یکی از نیازهای کشور بحث تامین PVC مدیکال گرید ضدمه (Anti fog) بود که بیشترین کاربرد آن در ماسکهای ناشنوایان است. چون برای ناشنوایان برخلاف ماسک های رایج، حرکات صورت و لب و دهان باید مشهود باشد. اگر ناشنوایی نتواند حرکات لب و صورت را ببیند، تنها با حرکات دست متوجه نخواهد شد. مشکل اصلی این بود که PVC هایی که در کشور در حال تولید بوده و هستند، آنتی فاگ نیستند. هر تنفسی موجب ایجاد یک لایه مه روی قطعه پلیمری می شود. ضمن اینکه حالا به هر دلیلی، بو می‌دهند و باعث آزار و اذیت مصرف‌کننده می شوند. پس ما نیاز به آمیزه ای داشتیم که آنتی فاگ شده باشد، بو نداشته باشد و در تماس با صورت در طولانی مدت ایجاد مشکل نکند.

علاوه بر بحث ماسک های مربوط به ناشنوایان، ماسک های ۳ فیلتره معمولی که قابل شست و شو هستند هم برای استفاده از این آمیزه گزینه دیگیری بود. یکی از مشکلات بزرگ این نوع ماسک ها این بود که بعد از مدت زمانی که خیلی هم طولانی نیست، به خاطر تنفسی که فرد استفاده کننده انجام می دهد، کم کم تعریق می کرد و زیر چانه و صورت کلا خیس می شد. این را هم در نظر داشته باشیم که بسیاری از این ماسک ها متاسفانه آنتی استاتیک هم نبودند و باعث جذب گرد و غبار اطراف هم می شدند. در نهایت با توجه به نیازی که در بازار بود پروژه ای را در واحد R&D تعریف کردیم و موفق به تولید PVC شدیم که آنتی فاگ است، کاملا آنتی استاتیک می باشد، کاملا شفاف و بدون هیچ گونه بویی است. خانم مهندس چین‌چیان ما را کمک کردند و توانستیم به لطف خدا به این آمیزه و ماده اولیه دست پیدا کنیم.

روزی که یکی از دوستان فعال در تولید ماسک به ما مراجعه کردند و نیاز اصلی ناشنوایان را برای این ماسک های خاص با ما در میان گذاشتند، که متاسفانه تا امروز توجهی هم به آن انجام نشده بود، ما سریعا اقدام کردیم و با توجه به پشتوانه ای که از نظر اطلاعات فنی و به روز در این صنعت داشتیم و وقوف بر فرآیندهای تولید و تزریق، مسیر طولانی رسیدن به نتیجه را سریع طی کردیم. هم اکنون به عنوان اولین تولیدکننده مواد برای ست های تنفسی PVC کاملا بدون بو با ویژگی هایی که اشاره کردم، شناخته شده ایم و آن را به تولید انبوه رسانده ایم.

از او پرسیدیم که آیا روی صادرات این محصول برنامه ریزی انجام شده است، پاسخ داد: مسلما! ببینید زمانی که شما وارد یک بازاری می شوید فقط به عنوان یک کالای محلی نباید روی آن حساب کنید. ما باید حتی فرامنطقه‌ای نگاه کنیم. حتی منطقه آسیا و اطراف خودمان هم نه، باید دیدگاه وسیع‌تری داشته باشم. در حال حاضر با توجه به شیوع کرونا، به نظر من تولید این کالای خاص هم برای کشورمان ضروری است و هم کشورهای دیگر نسبت به این کالا درخواست دارند و مورد نیازشان است.

خانم مهندس چینی چیان هم افزود: همانطور که آقای مفیدی اشاره کردند، این یک پروسه طولانی مدت بود. از همان ابتدای همه گیری، این فکر به ذهن ما آمد که این اتفاق باید بیفتد و ما به چنین کالایی نیاز خواهیم داشت. اگر یک جستجوی ساده بکنید می بینید که در سرتاسر جهان این اتفاق افتاده یعنی در خارج از ایران به جز خاورمیانه! البته ما مشابه این کالا را داریم با پایه پلیمر های متفاوت و البته با قیمتهای خیلی متفاوت از آن چیزی که ما به آن دست پیدا کردیم. کیفیت، کیفیت فوق‌العاده بالایی هست و با کالای خارجی هیچ تفاوتی ندارد حتی در خیلی مواقع بهتر هم بوده و کاربردی تر هم هست. فکر می کنم که من الان خودم حدود ۷-۸ ماه هست که در حال مطالعه روی این موضوع هستم، مواد مختلفی را تست کردیم، پلیمرهای مختلفی را تست کردیم، گریدهای مختلفی را تست کردیم، افزودنی که می خواستیم را به آن اضافه کردیم و با کمک و حمایتی که آقای مفیدی و شرکت گرانول معصوم از این کار کردند، این پروژه به تولید اقتصادی رسید. این مدل طرح ها سختی های خود را هم دارد یعنی سختی های آزمایشگاه رفتن، نبود برخی مواداولیه و بسیاری دیگر. خداراشکر به یک نتیجه مطلوبی رسیدیم.

مفیدی در بخش دیگری از این گفت و گو اعلام کرد: یک نکته دیگری هم من اینجا اضافه کنم که جالب است. ما الان از نظر تکنولوژی به نقطه ای رسیدیم که دیگر تنها بحث آنتی فاگ کردن PVC  مطرح نیست و ما تمام گریدها و تمام پلیمرها را می توانیم آنتی فاگ کنیم. یعنی الان قادر هستیم که PVC را آنتی فاگ کنیم، PP را آنتی فاگ کنیم، انواع پلی کربنات ها و پلی استایرن ها را هم آنتی فاگ کنیم، انواع پلی اتیلن ها را هم می توانیم. یکی از مباحثی که در فیلم های گلخانه ای مورد توجه قرار می گیرد، بحث تعریق این ها است. الان با توجه به اینکه ما به این قضیه ورود کردیم و عملا یک کار مهندسی انجام دادیم، حتی به این نکته رسیدیم که پلی اتیلن ها را هم می توانیم به صورت ضد مه و ضد بخار تولید کنیم.

چینی چیان در ادامه به بحث آنتی استاتیک بودن این آمیزه هم نقبی زد: به غیر از خواص آنتی فاگ که ما در این پروژه به آن دست پیدا کردیم، خواص آنتی استاتیک هم بود که خیلی برای ما اهمیت داشت و آن هم حاصل شد. این یافته، دست ما را در بسیاری کاربردها باز می کند. همانطور که می دانید مواد عایق مثل پلاستیک ها بار سطحی ایجاد می کنند و این باعث می شدکه در صنایع بزرگ گاهی اوقات ما جرقه و آتش سوزی های بزرگی داشته باشیم و خسارتهای زیادی به صنایع ما وارد شود. با توجه به این که ما خواص آنتی استاتیک خیلی عالی از این مواد گرفتیم، فکر می کنیم که قدم بعدی ما ورود به این نوع صنایع خواهد بود

سرمایه گذاری شرکت UKIR در انگلستان در جهت افزایش بازیافت مواد پلاستیک
چطور کارمندان را به بهره‌وری بیشتری برسانیم؟