1. خانه
  2. مقالات
  3. زباله های پزشکی چیست؟ تعریف ضایعات پزشکی

زباله های پزشکی چیست؟ تعریف ضایعات پزشکی

دفع زباله های پزشکی یکی از بزرگترین چالش های روزمره است که ارائه دهندگان خدمات بهداشتی  با آن مواجه است. این موارد اغلب توسط نگرانی های دیگري مانند HIPAA، اپیدمیولوژیو مقررات دولتی و محلی پیچیده می شود. از آنجا که براي  دفع زباله های MedPro ما نيز به کمک ارائه دهندگان جهت ارائه بهتر است ميرويم نگاهی به مفاهیم کلیدی در مورد زباله های پزشکی ميكنيم .

تعریف ضایعات پزشكي

زباله های پزشکی شامل  هر گونه زباله ي حاوي مواد عفونی (یا مواد بالقوه ای عفونی) است. این تعریف شامل ضایعاتی است که از طریق امکانات بهداشتی و درمانی مانند ادارات پزشک، بیمارستان ها، دندانپزشکی، آزمایشگاه ها، امکانات تحقیقاتی پزشکی و کلینیک های دامپزشکی توليد می شود.

زباله های پزشکی می تواند شامل مایعات بدن مانند خون و سایر آلاینده ها باشد. طبق قانون پیگیری زباله های پزشکی ۱۹۸۸  زباله ای است که در طول تحقیقات، آزمایش، تشخیص، ایمن سازی یا درمان افراد یا حیوانات پزشکی ايجاد می شود. بعضی از نمونه ها عبارتند از ظروف كشت، ظروف شیشه ای، باند، دستکش، اجسام تيز مانند سوزن ها یا اسکالپال ها، سواب ها و بافت ها.

نام هاي مختلف زباله هاي پزشكي

  • زباله پزشكي
  • زباله بيوپزشكي
  • زباله كلينيكي
  • زباله هاي خطرناك بيولوژيكي
  • زباله عفوني پزشكي
  • زباله مراقبي درماني

زباله های پزشکی نام هاي مختلفي دارد که همه آنها یک تعریف اساسی دارند. تمام شرايط بالا به زباله هایی که در طول فرآیند مراقبت های بهداشتی ایجاد شده است اشاره می کنند  كه يا بالقوه الوده هستند يا به مواد الوده اغشته شده اند.

اين نام ها  به طور متناوب استفاده می شود، اما بین زباله های عمومی بهداشتی و زباله های خطرناک پزشکی تفاوت وجود دارد. سازمان بهداشت جهانی WHO دسته های تیز، بافت انسان، مایعات و مواد آلوده را به عنوان “مواد زیست محیطی خطرناک” و تجهیزات غیر آلوده و بافت حیوانی به عنوان “زباله های پزشکی عمومی” طبقه بندی می کند.

 

انواع زباله هاي پزشكي

اصطلاح “زباله های پزشکی” می تواند طیف گسترده ای از محصولات متنوعی از صنایع بهداشتی را پوشش دهد. وسیع ترین تعریف می تواند شامل کاغذ اداری و زباله های بیمارستانی باشد. لیست زیر لیستي از شایع ترین دسته های زباله  که توسط WHO شناسایی شده اند،را  نشان می دهد.

  • Sharp )تيز) اين نوع زباله ها شامل مواردی هستند كه میتواند پوست را سوراخ کند، از جمله سوزنها، اسکالپالها، لنسلها، شیشه هاي شکسته، تیغ ها، آمپولها، سیم ها  و تروکارها.
  • عفونت زا : هر چیزی که عفونی شده یا بالقوه عفونی باشد، در این دسته قرار می گیرد، از جمله سواب ها، بافت ها، عروق، تجهیزات آزمایشگاهی.
  • رادیو اکتیو : این نوع زباله به طور کلی به معنی مایعات پرتودرمانی یا مایع آزمایشگاهی استفاده نشده است. همچنین می تواند شامل ظروف و یا سایر مواد آلوده با این مایع  باشد.
  • پاتولوژي : مایعات انسانی، بافت، خون، قطعات بدن، مایعات بدن و لاشه های حیوانی آلوده در این دسته بندی قرار می گیرند.
  • داروها :این گروه شامل تمام واکسن ها و داروهای استفاده نشده، منقضی شده و یا آلوده است. همچنین شامل آنتی بیوتیک ها، تزریقی ها و قرص ها می شود.
  • شیمیایی :ضد عفونی کننده ها، حلال های مورد استفاده برای آزمایشگاه ها، باتری ها و فلزات سنگین تجهیزات پزشکی مانند جیوه ترمومتر شکسته است.
  • زباله های ژنوتوکسیک: این نوع بسیار خطرناکی از زباله های پزشکی است که یا سرطانزا هستند، teratogenic ( اسيب زننده به جنين)و یا mutagenic. می تواند شامل داروهای سیتوتوکسیک برای درمان سرطان باشد.
  • دفاتر بهداشت عمومی غير تنظيم شده : این نوع زباله های غیر خطرناک نیز نامیده می شود که هیچ نوع خاصی از خطر شیمیایی،

بیولوژیکی، فیزیکی و یا رادیو اکتیو ایجاد نمی کند.

 

آمار تلفات پزشکی

در زیر لیستی از اطلاعات حقوقی در مورد زباله های پزشکی، از جمله مقدار، خرابی، خطرات و چگونگی دفع زباله ها، ارائه می شود.

مقدار: بیمارستان ایالات متحده، سالانه حدود ۵٫۹ میلیون تن زباله های زیست محیطی و سایر زباله ها را  تولید می کند. ٣٣ پوند به ازاي هر تختخواب هر روزه است.

خرابي ها : ٨٥ ٪ از تمام زباله های پزشکی غیر خطرناک و عمومی است. ۱۵٪ دیگر خطرناک است و ممکن است عفونی، رادیواکتیو یا سمی باشد.

خطر:  زباله های زیست محیطی می تواند حاوی میکروارگانیسم های مضر باشد که می تواند کارگران بهداشت، بیماران و عموم مردم را آلوده کند.

چگونه دفع می شود: زباله های بهداشتی را می توان در محل یا خارج از محل (توسط کامیون یا پست  ) توسط سوزاندن ، ماكروويو، اتوكلاو يا مكانيسم هاي شيميايي و بيولوژيكي از بين برد.

 

مكان دفع زباله هاي پزشكي

چندین روش دفع زباله های پزشکی وجود دارد که  ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی می توانند انتخاب کنند. اولین سؤال این است که آیا دفع زباله در  محل یا خارج از محل انجام می شود؟ دوم این است که چگونه  زباله ها در خارج از محل جهت دفع  حمل می شود.

در اینجا یکی از سرویس های عالی برای دفاتر پزشکی عنوان ميشود كه هزينه كمي دارد و امن ميباشد و با صرفه است .

دفع زباله در محل

دفع در محل درمان زباله های پزشکی به طور کلی محدود به بیمارستان ها و امکانات بزرگ است. دفع در محل بسیار پر هزینه است. این به این دلیل است که تجهیزات مورد نیاز برای خرید گران است، نگهداري ، مديريت و اجراي آن همگي گران ميباشد .پيچيدگي هاي نظارتی براي  چنین تجهیزاتي (واستفاده از آن) مانع دیگری برای اين روش است .

دفع زباله ها در خارج از محل

دفع زباله های پزشکی خارج از محل گزینه ای بسیار مقرون به صرفه برای اکثر مراكز پزشکی کوچک و متوسط ​​می باشد. فروشندگان شخص ثالث که کسب و کار اصلی آنها جمع آوری و دفع زباله های بهداشتی هستند، تجهیزات و آموزش لازم برای رسیدگی به این فرایند را دارند. فروشندگان می توانند ضایعات را از طریق کامیون یا پست  جمع آوری کنند.

خدمات کامیون نیاز به یک قرارداد با شرکت داراي مجوز ویژه به منظور اخراج زباله برای دفع ميباشد . زباله ها در بسته هاي  مخصوص به یک  انبار اختصاصی منتقل می شود.

از خدمات پستی در ایالات متحده برای حمل و نقل زباله ها به یک مرکز برای دفع استفاده می شود .ابه طور کلی مقرون به صرفه ترین روش است.

روش هاي دفع زباله هاي پزشكي

مهم نیست که دفع زباله های پزشکی در كجا انجام می شود، در نهایت با  سوزاندن، اتوکلاو، مایکروویو، بیولوژیکی یا شیمیایی دفع می شود. سوزاندن، یکی از محبوب ترین روش ها، از زمان دهه ۱۹۹۰ بود كه کاهش یافته است، زیرا مقرراتي مبني بر استفاده روش های دیگر وضع شده است .

  • سوزاندن: قبل از سال ۱۹۹۷ بیش از ۹۰٪ از تمام زباله های پزشکی عفونی توسط سوزاندن دفع مي شد. تغییرات در مقررات EPA موجب شده تا ارائه دهندگان به دنبال ابزارهای دیگر دفع بروند . این هنوز هم تنها روش استفاده شده در زباله های پاتولوژي ،  به عنوان مثال قطعات  و بافت هاي بدن است.
  • اتوکلاو :استریلیزاسیون زباله های بیولوژیکی غیر عفونی توسط بخار مي باشد. پس از آن كه استریل شدند ، زباله را می توان به طور معمول همراه با زباله های جامد دفن كرد  یا می توان آن را تحت مقررات کمتر سختگیرانه سوزاند.
  • مایکروویو: راه دیگری برای دفع زباله های بهداشتی خطرناک این است که آنها را در مایکروویو با تجهیزات و قدرت بالا قرار داد.  همانند اتوکلاو، ضایعات حاصله را ميتوان مثل زباله هاي عادي دفن كرد يا سوزاند .
  • شیمیایی : برخی از انواع مواد زائد شیمیایی می توانند با استفاده از مواد شیمیایی واکنشی که آن را غیر فعال می کنند، خنثی شوند. این به طور کلی برای مواد ذاتا شيميايي ميباشد .
  • بیولوژیک: این روش تجربی دفع زباله های زیست پزشکی با استفاده از آنزیم ها برای خنثی سازی مواد خطرناک و عفونی است. این روش  در حال توسعه است و به ندرت در عمل کاربرد دارد.

بهترین روش برای دفع زباله های پزشكي

کارکنان مراكز بهداشتي با رعايت چند نكته كليدي ميتوانند در حل مشكلات زباله ها كمك كنند . کارکنان باید قوانین را بشناسند، سپس همه  زباله ها را طبق نوع آنها ، طبقه بندی كرده و در ظروف زباله درست شده با رنگ هاي مشخص قرار دهند. زباله ها باید بسته به نوع آن برچسب گذاری شوند. یک شرکت دفع  ضایعات پزشکی می تواند به یک مرکز کمک کند تا این  شیوه ها را به بهترين شكل به كار ببندد.

  • قوانین زباله های بهداشتی را بدانید. زباله های بهداشتی توسط DOT، EPA، OSHA و DEA تنظیم می شود. هنگام تهیه، انتقال و دفع زباله های خطرناک باید از تمام دستورالعمل های هر آژانس مطلع باشید.
  • طبقه بندی زباله های پزشکی به درستی. شناسایی نوع زباله اولین گام در راستای حل مشكل زباله ها است.
  • جدا کردن زباله ازهم . زباله ها باید به دسته های مختلف از جمله تیز، دارویی، شیمیایی، پاتولوژیک و غیر خطرناک جدا شوند. زباله های پزشکی تنظیم شده در کیسه های قرمز قرار می گيرند. زباله هاي تيز بايد در ظروف غير قابل نفوذ قرار گيرند .
  • از ظروف مناسب استفاده کنید. برخی از مواد زائد می توانند در جعبه های جعبه مقوایی وارد شوند، در حالی که دیگر زباله ها می توانند در ظرف های ویژه قرار داده شوند و یا حتی برای حمل و نقل قفل شوند.
  • ظروف مناسب را آماده کنید. ظروف و کیسه های زباله های بهداشتی باید برای حمل و نقل بسته بندی شوند . ظروف باید قبل از حمل و نقل در یک منطقه امن و خشک ذخیره شوند. لازم است قبل از حمل و نقل نیز تمام ضایعات را به درستی برچسب گذاری کنید.
  • اسناد .اسناد مربوط به زباله های بهداشتی برای حفاظت از ارائه دهندگان و شرکت دفع زباله بسیار مهم است. سند هر ظرف و کیسه در طول فرآیند بايد همراه  آن باشد.
  • از کد رنگ براي دفع زباله های پزشکی استفاده کنید. زباله خطرناك در کیسه های قرمز قرار ميگيرند . ظروف زرد برای زباله های شیمیایی هستند، در حالی که زباله های دارویی خطرناک به كيسه سياه و  آبی برای دیگر زباله ها ميباشد .زباله های رادیواکتیوی مانند Fluorine-18 یا ید-۱۳۱ در ظروف محافظت شده با نشانگر رادیواکتیو قرار می گیرند.
  • شرکت هاي مناسبي براي دفع زباله استخدام کنید. همکاری با یک شركت معتبر اغلب حیاتی است.

تاريخچه زباله هاي پزشكي

روش هاي مدیریت زباله های پزشکی در ایالات متحده از سال ۱۹۸۰ به طور چشمگیری پیشرفت کرده است. در آن دهه، به علت  حوادثي از جمله شستشو زباله های بهداشتی در سواحل شرقی ، رسانه ها  توجه گسترده ای به اين موضوع  داشتند. بعد از اسن حوادث همه خواستار افزایش مقررات در اين زمينه شدند، که منجر به قانون پیگیری فاضلاب فدرال ۱۹۸۸ شد.

این قانون شامل  مقررات سختگیرانه اي  در حيطه  حمل و نقل زباله از بیمارستان ها و سایر اقدامات  ميباشد. اين مقررات در سال ۱۹۹۱ منقضی شد، ایالت ها نظارت مستقيم روي اين عمليات داشته و براساس اموخته هاي خود عمليات را انجام ميدادند.

راه حل های جدید در صنعت زباله های پزشکی براي پیشرفت های امنیتی، راحتی، صرفه جویی در هزینه و سرعت خدمات ارائه می شود. از جمله مفیدترین آنها چند شرکت دفع زباله هستند که ضایعات را از طریق پست دریافت می کنند.

خطرات زباله هاي پزشكي

به غیر از  مدیریت  درست ،زباله های پزشکی می توانند چندین آسیب را به کارکنان مراقبت های بهداشتی، کارگران زباله و عموم مردم وارد كنند. سوزن ها  می توانند  عفونت احتمالی  را در صورت بروز تصادفات به یا در صورتی که ظروف در حمل و نقل باز شوند ، به كاركنان بازيافتي منتقل كنند .

زباله های خطرناک می توانند میکروارگانیسم ها، سوختگی های تابشی، مسمومیت، آلودگی و دیگر خطرات را منتقل كنند . در نهایت، دفع زباله هایي که نبايد دفن زباله ها شوند ، می تواند آب آشامیدنی و محیط زیست ما را آلوده کند.

چه کسی زباله هاي  پزشکی را مديريت ( تنظیم ) می کند؟

کمبود مقررات  درباره زباله های پزشکی وجود ندارد. در اواخر دهه ۱۹۸۰، زباله ها  توسط EPA و دولت فدرال نظارت ميشد. پس از آن، مقررات به دولت منتقل شد. آژانس های بهداشت دولتی و برنامه های محیط زیست اطلاعاتی در مورد اینکه چه اتفاقی در بخش های مراقبت های بهداشتی در هر ایالت صورت می گیرد، دارند

چندین نهاد فدرال قوانین مربوط به زباله های پزشکی را حفظ می کنند. از جمله اداره ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA)، مرکز کنترل بیماری (CDC)، اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، وزارت حمل و نقل (DOT) و اداره مبارزه با مواد (DEA) هستند.

چه کسی زباله های پزشکی را ایجاد می کند؟

زباله های پزشکی می توانند از هرگونه فعالیت یا منبع بیولوژیکی و طبیعی توليد شوند . به عنوان مثال، پیشگیری، تشخیص یا درمان بیماری های مختلف می تواند زباله های خطرناک ایجاد کند.

لیستي از مكان هايي كه زباله توليد ميكنند شامل تمام مراکز مراقبت کننده مانند مطب پزشکان خصوصی و دفاتر دندانپزشکی، همچنین مراكز اقدامات دامپزشکی، آزمایشگاه های تحقیقاتی، غسال خانه ها و هر جای دیگری که نیازهای پزشکی را براورده ميكنند.

تمرین پزشک

کلینیک های سلامت

دفتر دندانپزشکی

درمانگاه های فوری

تمرینات دامپزشکی

آزمایشگاه های تحقیقاتی پزشکی

خانه های سالمندان

خانه هاي سلامت

غسال خانه ها

بیمارستان ها

دفاتر تجاری و ساختمان ها

منابع و ابزار زباله هاي پزشكي

ما جعبه ابزار کوچکي(tool box) از منابع مختلف و  راه حل های زباله های پزشکی را، از وب سایت های دولتی و اسناد قانوني ، فروشندگان و مواد آموزشی ایجاد کرده ایم.

اداره حفاظت محیط زیست یک لیستي از لينك هاي مبتني بر نقشه از  سازمان های دولتی زیست محیطی و برنامه های زباله های خطرناک در سراسر کشور دارد.

MedPro Disposal  یک  راه حل ارزان قیمت، و حمل و نقل آسان، برای دفع زباله های پزشکی، دارویی و وسایل برقی را فراهم می کند. آنها همچنین خدمات کانتینر مخصوص  و آموزش برای نیازهای ایمنی را ارائه می دهند.

WHO یک راهنمای رایگان ۳۰۸ صفحه ای در مورد مدیریت ایمني ضایعات بهداشتی ارائه می دهد، از جمله اطلاعات عمومی مانند تعریف و طبقه بندی برای به حداقل رساندن، استفاده مجدد، جمع آوری، ذخیره سازی و غیره.

این سند EPA یک منبع عالی برای ابزار و ایده های دفع  است. این شامل حقایق ، خطرات، گزینه های دفع، و لينك  به چندین برنامه دولتی و محلی است.

این ماشین حساب پس انداز زباله نشان می دهد که با استفاده از سرویس دفع زباله مخصوص مانند MedPro Disposal Disposal، ميتوان در هزينه ها صرفه جويي كرد و كيفيت بالايي ايجاد كرد .

نتيجه

زباله های پزشکی به عنوان یک محصول جانبی احتمالا آلوده شده از تحقیقات پزشکی، درمان، و یا سایر فعالیت های مراقبت های بهداشتی طبقه بندی می شود.  می تواند از دفاتر پزشک، دندانپزشکان، کلینیک های دامپزشکی، آزمایشگاه های تحقیقاتی و یا غسال خانه ها توليد شود .

راهنمای فوق تعریف، انواع، تاریخچه و خطرات زباله های بهداشتی،  نحوه دفع آن، بهترین شیوه ها، ابزارها، منابع و تنظیمات  را توضیح می دهد.

تجزیه و تحلیل پلی پروپیلن های ضد خش تا سال ۲۰۲۴ طبق مورد مصرفی در خودرو
روش های بازیافت، خواص و کاربرد پلیمرهای ترموپلاستی بازیافت شده