1. خانه
  2. مقالات
  3. پیش‌بینی سرانه تقاضای پلی‌اتیلن

پیش‌بینی سرانه تقاضای پلی‌اتیلن

برای پیش ­بینی رشد تقاضای پلی­ اتیلن باید عوامل زیادی از جمله تقاضای مصرف­ کننده، درامد و رشد صنعت پکیجینگ، که بزرگترین مصرف ­کننده پلی ­اتیلن است را در نظر گرفت. تمام متغیرهای بالا به رشد تولید ناخالصی داخلی ارتباط دارد. بنابراین، GDP ذاتا به مصرف پلاستیک مرتبط است.

مراکز اصلی رشد در آسیا، بخصوص در چین و هند، همینطور آمریکای مرکزی و جنوبی، اروپای شرقی، آفریقا و خاورمیانه است.

ایالات متحده، اروپا و مناطق پیشرفته­ای همچون ژاپن از قبل از نظر اقتصادی اشباع شده ­اند. رشد تقاضای پلاستیک در این مناطق پایین و سراینه مصرف پلی­اتیلن بالا خواهد بود.

در کشورهای در حال توسعه، رشد مصرف بالا و سرانه مصرف پایین خواهد بود. تقاضای پلاستیک در راستای افزایش درامد و رشد جمعیت افزایش خواهد یافت.

سرانه تقاضای آمریکا ۴۰ کیلوگرم است و انتظار می­رود تا سال ۲۰۲۸ به ۴۵ کیلوگرم برسد. افزایش فشارهای محیط زیستی، رشد سطح بازیافت، استفاده از مواد جایگزین با کیفیت بالا و کاهش رشد اقتصادی سبب می­شود که بازار مصرف پلاستیک آمریکا پس از ۲۰۲۸ با رکود بیشتری مواجه شود.

چنین روندی را در کشورهای غرب اروپا و کشورهای توسعه یافته آسیایی همچون ژاپن نیز مشاهده خواهیم کرد.

سرانه مصرف اروپا افزایش یافته و از ۲۰ به ۲۲ خواهد رسید که نشانگر رشد مصرف در کشورهای شرقی و مرکزی اروپا از جمله روسیه است.

آسیا، به ویژه هند و چین، قوی­ترین نرخ تخمینی رشد مصرف را دارد. انتظار می­رود که در طول یک دهه آینده مصرف هند از چین پیشی بگیرد.

پیش­بینی می­شود که تقاضای پلی ­اتیلن هند نسبت به چین سالانه رشد ۸٫۹ درصدی داشته باشد. رشد سالانه چین ۶ درصد خواهد بود.

سرانه مصرف هند از ۵ کیلوگرم در سال ۲۰۱۷ به ۱۳ کیلوگرم در سال ۲۰۲۸ می­رسد که برابر است با ۱۳۰ درصد افزایش. علی­رغم کاهش رشد تقاضا نسبت به ده سال گذشته، انتظار می­رود که سرانه مصرف چین تقریبا دو برابر شده و از ۱۹ کیلوگرم به ۳۵ کیلوگرم برسد.

آسیا، بدون احتساب هند و چین، بین سال­های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۸ رشد ۳۲ درصدی سرانه تقاضا را تجربه خواهد کرد.

سرانه مصرف کل منطقه آسیا ۷۵ درصد افزایش خواهد یافت که نشان از نقش پررنگ چین و هند در این امر دارد.

سرانه مصرف پلی­ اتیلن در منطقه خاورمیانه که دارای کمترین هزینه و بیشترین عرضه جهان است در این بازه زمانی تقریبا در ۱۷ کیلوگرم ثابت خواهد ماند.

سرانه مصرف در آمریکای مرکزی و جنوبی با رشد ۹٫۸ درصدی بین سال­های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۸ از ۱۰ به ۱۱ کیلوگرم می­رسد. نرخ رشد این منطقه می­تواند بیشتر باشد ولی کاهش رشد اقتصادی در کشورهای این منطقه بخصوص برزیل سبب کاهش آن می­شود. سرانه مصرف پلی­ اتیلن آفریقا ۴ کیلوگرم است.

 

عوارض جدید تولید کالاهای «مخرب محیط زیست»
بلیط مترو رم در مقابله زباله